chec marmorat, pe alese – 2 retete


Checul, una din “prajiturile” favorite ale copilariei mele, mai ales cel facut de bunica mea, mamaie Veronica. M-am gandit sa postez doua retete de chec, unul super pufos si gustos, a carui reteta e “in familia mea de generatii” (ca sa parafrazez un personaj simpatic de desene animate) si unul simplu si economic, reteta luata de pe blogul Laurei Sava, de aici si facuta de nenumarate ori, cu rezultate foarte bune. Alte retete de chec la mine pe blog: alt chec pufos, cu sirop de zahar (lucrezi cu mixerul cap-coada si nu te temi ca ti se desumfla albusurile) si chec cu cafea si smantana. Dar acum sa trecem la vedetele marmorate:

Ambele checuri sunt masurate simplu, cu lingura si cana, ca la mamaie in bucatarie :). Cana pe care o folosesc eu e asta (o cana obisnuita, de apa, appx. 250 ml, nu o ceasca de cafea – in poza se poate compara cu dimensiunea pachetului de 1kg de zahar):

Reteta 1 – chec super pufos

Ingredientele pentru un chec (dar mai bine facem 2 tavi, ca se termina repede):

  • 4 oua
  • 1 cana zahar
  • 1 cana faina
  • 2 linguri ulei
  • 1 lingurita praf de copt (1,5 lingurite am pus eu, ca era cu sofran)
  • vanilie
  • cacao, pentru efectul marmorat (cam o lingura)

1. Se separa ouale,

2. Se bat albusurile spuma, se adauga zaharul (inclusiv cel vaniliat) si se bate pana spuma devine lucioasa:

3. se amesteca faina cu praful de copt, se cerne peste bezea si se amesteca cu spatula, de jos in sus (nu cu mixerul!)

4. Se adauga galbenusurile, batute in prealabil cu uleiul (tot cu spatula, de jos in sus)

5. Se toarna apoi aluatul in forma de chec, lasand putin aluat deoparte pentru a-l amesteca cu cacao (o lingura). Se toarna deasupra aluatul cu cacao (il puteti marmora “mai smecher”, tragand prin el o furculita, dar mie imi place asa, cu partea neagra ca o picatura)

6. Se lasa la cuptor, 180 de grade, se testeaza cu scobitoarea (incepand de la 30 min). Atentie ca se crapa si pare nefacut pe deasupra, dar daca trece testul scobitorii, e facut!

iata minunatia de chec super pufos, favoritul meu:

Reteta 2 – chec simplu si economic

Ingredientele pentru o portie/ o tava (dar, din nou, mai bine facem 2):
– 2 oua
– 1 cana zahar
– 1/2 cana lapte
– 1/2 cana ulei
– 1,5 -2 cani faina (vedeti cu iese consistenta, trebuia sa curga in falduri, ca in poza)

– 1 plic praf de copt
– cacao, pentru efectul marmorat

E atat de simplu, ca nu are sens sa fac poze pas cu pas (cred ca la robot merge si daca punem toate ingredientele la un loc si mixam bine):

1. Se sparg ouale (nu se separa), se adauga zaharul si se mixeaza putin.

2. Se adauga laptele si uleiul

3. Faina se amesteca cu praful de copt si se cerne deasupra

4. Se toarna apoi aluatul in forma de chec, lasand putin aluat deoparte pentru a-l amesteca cu cacao (o lingura). Se toarna deasupra si aluatul cu cacao

(aici am poze cu 2 tavi, dar atentie cantitatile sunt pentru o tava):

5. Se lasa la cuptor la 180 de grade, se testeaza cu scobitoarea (incepand de la 30 min, dar la mine e gata pe la 45 min).

Nu are pufosenia primului chec, dar este foarte bun, mai ales avand in vedere simplitatea retetei.

Bineinteles, oricare dintre checuri se poate face cu alte arome (lamaie, portocala), sau umpluturi (nucile prajite fiind favoritele mele).

Comments
27 Responses to “chec marmorat, pe alese – 2 retete”
  1. Iulia says:

    Am sa o incerc si eu acuma.

  2. Deea says:

    Am incercat astazi reteta 1. A iesit deeelicios! 🙂 Am folosit doar 3 oua, caci erau maricele si pe langa ingredientele retetei, eu am mai adaugat esenta de rom si putina coaja de portocala. Multumesc pentru reteta! Imi place foarte mult, mai ales ca se foloseste putin ulei si nu este nevoie de unt si/sau lapte, care mai adauga kcal. 🙂

  3. Deea says:

    PS: Am omis sa precizez ca eu nu am folosit praf de copt, ci foarte,foarte putin bicarbonat de sodiu. … totodata am descoperit si cum se fac bezelele 🙂

  4. Multumesc din suflet pentru prima reteta, pufosenia! A iesit minunat!!

  5. gabriela says:

    dati mi voie sa va spun ca am facut aseara reteta a doua
    cea in care sustineti ca daca pun toate ingredientele toate odata iese fara probleme
    de unde????
    nu a iesit bine deloc
    nu stiu cum de va iese voua

  6. Doina says:

    Tocmai am încercat reteta, este la cuptor “pufosenia”, astept sa vad cum a ieșit!!

  7. alina says:

    si eu am facut reteta 1 dar am adaugat in plus putin rom si niste alune nesarate….arata bine l-am pus acum in cuptor. multumesc ptr reteta

  8. iva says:

    Am încercat și eu rețeta, este minunată. Mulțumesc!

  9. Camelia says:

    Duhul checurilor m-a călăuzit către blogul tău şi reţeta nr.1. Asta se întâmpla la ora 1noaptea… o oră mai târziu a fost dezmăţ total fără nici o urmă de regret! 🙂
    Am adăugat şi vişine (congelate). Yum!

    Mulţumesc că ai împărtăşit acestă reţetă
    C.

  10. Adriana says:

    Mie nu mi-a iesit pufos deloc; nici nu s-a copt bine. Are gust de prajitura “de post”. Am sa incerc o reteta cu unt sau lapte.

    • Imi pare rau ca nu ti-a iesit checul, Adriana. Pufosenia acestui tip chec (ma refer la prima reteta) vine din aerul incorporat in bezea in timp ce se bat albusurile, nu din grasime. Daca acestea nu sunt batute bine, sau restul ingredientelor se incorporeaza prea dur, strivind bulele de aer incorporate – atunci checul nu va fi pufos. Deasemenea aerul se mai poate pierde si prin scoaterea lui prea devreme din cuptor – ceea ce poate explica de ce ti-a iesit necopt.
      Bineinteles ca si un chec cu unt poate fi foarte bun, dar este cu totul alt tip de prajitura, cu alta textura, data de alte reactii intre ingrediente.

  11. Ariana says:

    Acum il probez si eu! Abia astept sa vad cum iese!

  12. Rose says:

    Thank you for sharing the recipe. What is the size of your baking form?

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] checul marmorat este una dintre cele mai cautate retete de pe blogul meu; spuneam in acel post este este o reteta “in familia mea de generatii”; […]

  2. […] Nu stiu daca am mai scris pe undeva despre caietul cel verde al mamei… si daca nu am scris, el este peste tot in orice caz, pentru ca de acolo provin cele mai de succes retete ale acestui blog: negresa copilariei mele si checul pufos marmorat. […]



Leave a comment