Zuccotto

zuccotto (43)

Am auzit de acest tort relativ recent, de la un patiser italian (Genaro, cel care apare si cu Jamie) care povestea de fapt despre panettone si despre ce se poate face cu tot panettone-le ramas de la Craciun. Mi-a super-suras ideea, pentru ca am ceva pe creier cu “reciclarea”. Ironia face ca la prima incercare sa nu am nimic gata facut (as in chec, cozonac) si sa cumpar blat de tort pentru el. Genaro l-a facut cu ricotta, mie mi-a suras mai mult ideea de frisca. In rest, lasa loc pentru multe improvizatii, fiecare poate sa il faca cu ce ii place: nuci, alune, fructe uscate sau confiate, bucati de ciocolata. Eu pofteam la bezele de ceva vreme, si iata cu mi-am gasit ocazia.

Ingrediente:

un blat de tort (sau 500 de g de cozonac sau chec sau pandispan, dar de fapt depinde de vasul pe care il folosim).

sirop: o ceasca de apa (1/2 cup), o aceeasi ceasca de zahar (1/2 cup), lichior de cirese cat va lasa inima (eu am pus cam 2 linguri, dar ar fi fost bun si mai mult)umplutura: 600ml de frisca lichida, 100g de zahar pudra (puteti sa mai reduceti din zahar daca nu va priesc dulciurile prea dulci, dar depinde si de cat de dulci sunt celelalte ingrediente pe care le veti folosi), un pumn de nuci, un pumn de migdale, 6-7 bezele, 100 de grame de ciocolata.

Se ia un vas (care sa dea forma de cupola) si se tapeteaza cu folie alimentara

Din blatul respectiv se decupeaza “piese de puzzle” cu care se tapeteaza toti peretii vasului. Daca faceti din chec etc. taiati felii groase de maximum 1 cm. Le puteti pune ca atare (asa facea Genaro cu niste felii imense de panettone) sau le taiati pe fiecare in cate jumatate. Eu am inceput cu un cerc pe fund (decupat cu un castronel de-al lui Vlad) si cu fasii pe margini. Se acopera bine toate posibilele spatii. Daca nu stau feliile, insiropati (vedeti mai jos) inainte de a le aseza in vas. A, si nu uitati ca trebuie sa va ramana si pentru capac (adica pentru fundul tortului, cum veti rasturna).se insiropeaza cu siropul facut din apa+ zahar pe foc, pana cand se topeste zaharul, dupa care se ia de pe foc si se adauga alcoolul.apoi se pregateste umplutura. Se bate frisca conform instructiunilor de pe amblaj, se inglobeaza zaharul (eu am mai adaugat si intaritor de frisca, fiindca mi-a fost teama ca nu va sta tortul – nu cred ca era neaparat necesar).Se imparte frisca in 2 jumatati: pe una o vom combina cu nuci si migdale, pe cealalta cu ciocolata si bezele (s-ar putea sa fie o idee mai buna sa inversez bezeaua cu nucile+migdalele, fiindca deja ciocolata indulceste mult frisca iar in combinatie cu bezeaua devine si mai dulce).

Asadar, pregatim nucile si migdalele. Migdalele se tin un minut in apa fierbinte, pentru a se decoji mai usor, se prajesc putin impreuna cu nucile si se “taie mare” la robot.

bezelele le-am pus intr-o punga de plastic si le-am invelit cu grija intr-un prosop si… da-i cu un ciocan de snitele (nu foarte mult, ca sa ramana bucatele crocante nu sa se transforme in praf)a, si am topit si ciocolata (de data asta la microunde). Apoi am pregatit cele 2 umpluturi: frisca+ciocolata+bezele si frisca+nuci+migdale

umpluturise se pun, alternativ, in vasul tapetat cu blat (Genaro a mai pus un strat de blat intre umplutura alba si cea neagra, dar de, el avea un panettone urias).

se acopera cu un capac de blat (dintr-o bucata sau un puzzle), se insiropeaza si capacul, se taie marginile excendentare si se acopera cu marginile foliei alimentare.se da la frigider pentru cateva ore (eu l-am tinut peste noapte). puneti deasupra o greutate, pentru ca trebuie sa stea presat.a doua zi l-am rasturnat pe platou:si l-am decorat cu un ganache de ciocolata (ciocolata topita amestecata cu frisca lichida), dar puteti acoperi si cu glazura Dr Oetker sau orice altceva (se poate pudra pur si simplu cu cacao sau zahar pudra).a, si am uitat sa precizez ca tortul i-a fost dedicat lui Rox the Fox🙂, si ca poza de deasupra ii apartine (si poza, si farfuria, si cutitul si chiar si felia!)

Comments
One Response to “Zuccotto”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] de cupola vine de la tortul Zucotto. Toti pasii realizarii sunt acolo, nu ii mai repet in detaliu. L-am facut cu acelasi blat cumparat […]



Leave a Reply

