super pufosenia de cozonac

cozonac (29)

in caz ca vrea cineva sa faca cozonac de sarbatori si nu stie pe care reteta sa o aleaga🙂

asta e o reteta clasica de cozonac, de la “mama ei” (adica de la Silvia Jurcovan, din cartea de bucate🙂 ). Nu e cea mai simpla reteta, dar care reteta buna de cozonac e chiar simpla? Mie chiar nu imi e greu deloc, ca o framant la masina de paine (sic!). Dar este CEL MAI PUFOS COZONAC ever!

Si zic sa-i dau drumul, ca e o reteta lunga…. (alte mici secrete pentru aluaturi dospite, inclusiv cozonac aici)

Ingrediente aluat:

•600 g faina
•4 galbenusuri + 1 lingurita de sare
•300ml lapte
•25 ml ulei
•100g unt (50+50) – in ultima vreme am inlocuit ultimele 50 g de unt cu 50 ml ulei (vezi pasul 6)
•30g drojdie
•120g zahar
•10 ml rom
•coaja de la 1 lamaie + coaja de la 1 portocala+ Vanilie

Umplutura: 

•4 albusuri batute spuma + 200g zahar + 15 ml rom + 150 g nuci macinate (inglobate cu grija) + 1 lingura de cacao (optional) SAU
4 albusuri batute spuma + 200g zahar + 15 ml rom + 200 g mac

1.Se oparesc 200 ml lapte si se toarna peste 100 g faina, frecand cu telul ca sa nu se faca cocoloase (ar fi trebuit sa iasa o pasta, mie mi-a iesit mai degraba o smantana subtire). Aceasta operatiune are rolul de a tine cozonacul pufos mai mult timp.
2.Se freaca drojdia cu 1 lingura de zahar si se toarna peste amestecul anterior cand acesta s-a racit (daca e prea fierbinte va “ucide” drojdia)
3.Se lasa sa se umfle, la loc caldut timp de 20 de min.
4.Separat se bat galbenusurile cu sarea cu restul de zahar, 50 g unt topit, uleiul, romul, esentele (vanilie, portocala, lamaie). Se adauga peste maia (amestecul de la pasul 3), si se adauga si restul de lapte. Deasupra se pune restul de faina (dupa cum vedeti, eu am folosit masina de paine de aici inainte).
5.Se framanta bine timp de 20 de minute (pana cand obtinem un aluat care incepe sa se desprinda de pe mana si vas – “incepe” inseamna ca e inca destul de lipicios).
6.Se toarna restul de unt topit si nu se mai framanta, doar se aduc marginile spre centru (impaturire), apoi se apasa centrul cu podul palmei si se repeta operatiunea pana cand e inglobat tot untul. Asta va face ca cozonacul sa se desprinda in fasii.
Later edit: in ultima vreme, la acest pas am folosit (in acelasi mod) 50 de ml de ulei in loc de cele 50g de unt topic. Asta face cozonacul si mai pufos, desi poate nu mai are un gust atat de “plin”. Fiecare poate alege sa faca cum prefera. Deasemenea, am inceput sa repet de 2 ori ciclul de framantare al masinii (dupa primele 30 de minute, resetez si ii mai dau drumul o data, inca 30 de min), iar partea cu uleiul o fac in timpul celei de-a 2-a “framantari”
7.Dupa inglobarea untului se lasa aluatul sa creasca inca 20-30 de min la loc caldut.
8.Se unge masa cu putin ulei. Se imparte aluatul in 2 si se intind doua foi, de lungimea vasului in care se va coace si de latime cat iese (grosimea ca in poze, nici straveziu ca nu se va mai putea manevra, dar nici f gros). Se presara pe fiecare foaie ½ din cantitatea de umplutura si se intinde pe suprafata, lasand cate 3cm in fiecare margine. Se ruleaza fiecare foaie formand cate un cozonac sau se taie fiecare foaie in 2, si  se fac 2 rulouri care se impletesc intre ele.
9.Se pun in 2 tavi tapetata cu foaie de copt (trebuie sa umple cam jumatate de forma – in inaltime), in cuptorul caldut (evident, cu focul stins!!!) pana cand creste cat forma (30-40 de min).
10.Se ung cozonacii cu ou batut, timp in care se preincalzeste cuptorul la 180 de grade. Se aseaza tavile de cozonac pe o tava de prajitura si se pun in cuptor pt 50-60 de minute. Dupa 25 de min se da focul la 160 (daca s-au rumenit prea tare se acopera cozonacul cu folie de aluminiu)  si se rasuceste tava  (daca cuptorul coace neuniform).
11.Se scot din forma si se aseaza pe latura mai lata (daca sunt mai mult inalti decat lati – se rastoarna), invelit intr-un prosop pana la racirea completa.si se servesc…


Comments
17 Responses to “super pufosenia de cozonac”
  1. anca arissa says:

    Buna,cozonacul tau imi face cu ochiul si vreau sa il incerc de Paste.Spune-mi te rog 1.galbenusurile trebuie amestecate bine cu mixerul pana se topeste zaharul sau merge si simplu cu telul?
    2.in masina de paine ai adaugat uleiul si untul topit deodata sau treptat pe masura ce masina framanta?Multumesc anticipat .anca

    • buna Anca,

      1. merge si cu telul, de fapt eu numai telul folosesc.
      2. uleiul si untul (50g) le adaug de la inceput, de fapt le amestec cu galbenusurile (apoi maia-ua si restul de lapte) inainte de a ajunge in masina de paine. Bineinteles asta nu include restul de unt pe care il folosesc la impachetari, dupa ce masina termina framantarea.

      spor, sa-ti iasa minunat!

  2. anca arissa says:

    Si inca o intrebare🙂.Vad ca din cantitatea asta ti-au iesit doi cozonaci.Poti sa imi spui ce dimensiuni au tavile tale?Multumesc si pe curand.

  3. anca arissa says:

    Multumesc mult🙂

  4. ce rusine pentru mine ca si eu as vrea sa incerc aceasta reteta dar… desi am masin a de paine,nu prea am lucrat cu ea decat o data de doua ori ca sa fac paine si de atunci…nimic … deci pentru framantat aluatul de cozonac nici nu stiu pe ce program s-o pun pentru ca nici cartea masinii nu mai stiu bine unde e ! am un Moulinex home bread !

    • draga Pusa,

      si eu tot Moulinex Home Bread am, folosesc programul 11 pentru framantat aluat, are 30 de minute de framantat si 60 minute pentru cresterea aluatului (nerelevant la aceasta reteta). Exista insa mai multe modele de Home Bread, deci nu garantez ca se aplica si la tine (ai putea sa verifici sa vezi daca programul 11 are 1:30h si apoi sa iti asumi riscul… sau mai bine sa cauti pe net cartea masinii).

      spor la framantat!
      oana

  5. o sa framant aluatul cu mana ca-i mai greu dar mai sigur daca tot nu stiu pe ce program sa lucru cu masina de paine !

    • daca te-ai hotarat sa framanti cu mana, vezi ca aluatul este foarte lipicios la inceput, si desi se mai “aduna” la framantat, ramane destul de cleios pana la inglobarea untului.

  6. Adela Barbu says:

    se poate folosi drojdie uscata ? si ce cantitate? Multumesc!

    • Eu nu am făcut niciodată cu drojdie uscata, dar am folosit la alte aluaturi tip cozonac si a funcționat decent. In ceea ce privește cantitatea, depinde de indicatiile produsului de pe plic (trebuie calculata cantitatea recomandata pentru 600 g de faina).

  7. Vivi says:

    Doamna, am facut super pufosenia de cozonac si s-a primit o SUPER PROSTIE !!! Inainte de a scrie reteta mai verifica proportiile, ca mi-am pierdut ziua pentru nimic.

    • Doamna Vivi, va inteleg ca sunteti suparata ca nu v-a iesit reteta.. Si eu as fi frustrata, si timp si bani si efort pierdut. Dar mai bine mi-ati spune exact ce ati facut si ce ati patit, ca sa incerc sa va ajut, pentru ca SIGUR nu e nici de la reteta, nici de la proportii.

    • tirdia eliane says:

      D-na Vivi reteta Silviei Jurcovan este cea mai buna reteta de cozonac; eu numai pe asta o fac, ati gresit d-voastra undeva.

    • Oldie but goldie says:

      Inainte de a posta cuvinte urate mai verifica daca ai facut exact ca in reteta. Eu am facut si a iesit super!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] super reteta de cozonac aici. Like this:LikeBe the first to like this […]

  2. […] toata lumea care a apucat sa faca (sau sa guste) reteta asta, e cozonacul Silviei Jurcovan, postat aici . Mai multe indicatii pentru succesul aluaturilor dospite, […]



Leave a Reply

